Dumbing Us Down

dumbing us down
Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling av John Taylor Gatto

John Gatto var en offentlig lærer i New York City i over 30 år, og han har mottatt både prisen for New York City Teacher of the Year (3 ganger!) og New York State Teacher of the Year.

I 1991 skrev han et brev der han annonserte at han sluttet jobben, tittelen var «I Quit, I Think«, der skrev Gatto at han ikke lenger ønsket å «hurt kids to make a living». Brevet ble publisert i Wall Street Journal.

Han har skrevet:

Du finner mange taler, tanker og foredrag av John Taylor Gatto til nedlasting her, og en videopresentasjon her.

Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling

Etter 30 år kom John Gatto fram til den triste konklusjonen at obligatorisk offentlig skole har ingen ting å gjøre med utdanning. Obligatorisk skole lærer bare unge personer å tilpasse seg den økonomiske og sosiale orden. Dumbing Us Down avslører realiteten med dagens skolesystem.

Kapittel 1: The Seven-Lesson Schoolteacher

John Taylor Gatto holdt denne talen når han fikk prisen New York State Teacher of the Year i 1991.

I denne talen beskriver Gatto syv lærdommer som blir lært i alle offentlige skoler av alle lærere i Amerika. Last ned og lytt til talen her.

  1. Confusion. Everything I teach is out of context.
  2. Class Position. I teach that students must stay in the class where they belong.
  3. Indifference. I teach children not to care too much about anything, even thought they want to make it appear that they do.
  4. Emotional Dependence. I teach kids to surrender their will to the predestinated chain of command.
  5. Intellectual Dependency. Good students wait for a teacher to tell them what to do.
  6. Provisional Selv-Esteem. I teach that a kid’s self-respect should depend on expert opionoin. My kids are constantly evaluated and judged.
  7. One Can’t Hide. I teach student that they are always watched, that each is under constant surveillance by me and my colleagues.

Kapittel 2: The Psychopathic School

Denne talen ble holdt av forfatteren i 1990 da han tok imot prisen New York State Teacher of the Year fra senatet i staten New York. Her følger noen utdrag:

(s21) «Children and old people arepenned up and locked away from the business of the world to a degree without precedent: nobody talks to them anymore, and without children and old people mixing in daily life, a community has no future and no past, only a continuos present.»

«Schools and schooling are increasingly irrelevant to the great enterprises of the planet. … The truth is that schools don’t really teach anything except how to obey orders.»

«Children schooled at home seem to be five or even ten years ahead of their formally trained peers.»

«Schools are intended to produce, through the application of formulas, formulaic humal beings whose behavior can be predicted and controlled.»

Kapittel 4: We need Less School, Not More

Et essay av Gatto. Utdrag følger.

(s 61) «What, after all this time, is the purpose of mass schooling supposed to be? Reading, writing, and arithmetic can’t be the answer, because properly approached those thing take less than a hundred hours to transmit.»

«Why, then, are we locking kids up in an involuntary network with strangers for twelve years?»

«A Massachusetts Senator said a while ago that his state had a higher literacy rate before it adopted compulsory schooling than after.»

Kapittel 5: The Congregational Principle

Last ned og lytt her.

«Bertrand Russell remarked that the United States was the only major country on earth that deliberately avoided teaching its children to think dialectically.»

(s 89) «American education teaches by its methodology that people are machines.»

«Monopoly schooling has been the chief training institution of the hive society.»

«Education and schooling are, as we all have experienced, mutually exclusive terms.»

«With the addition of television, the destructive power of schooling is now awesome and thoroughly out of control»

2 svar til Dumbing Us Down

  1. nøkkerosa sier:

    Hei Odd Inge🙂

    Nok eit kjempeflott innlegg frå deg Odd Inge……!!!! (Du Er Flink🙂

    ..dette er so omfattandes at eg berre kan no svare på litt av det…………

    Skulane lærer våre barn og ”adlyde ordre”…..seier du…..
    ……ja eg veit og eg ser dette…(4 barn har eg…men blind er eg Ikkje!). Eg møter dette ”systemet” kvar dag via mine barn………..(og på jobben min…på eit sjukehus…..det å snakke imot vaksinasjon på eit sjukehus ”er som å banne i kyrkja”….!”)…jepp……det er for å seie det mildt ”jævli vanskeleg å få disipler” på min arbeidsplass……og eg er då berre lille meg……….utfordringen er eit Fjell!

    Min datter fortalte meg her ein dag at vi menneske forureina CO2…..og burde slutte med det. Dette står i våre barns skulebøker. Og vi voksne…burde skamme oss og slutte og køyre bil (i følge ho)…ser vi proppagandafaktoren hær eller????

    Er det normalt for eit menneske å få vete at det er konstant under overvåking….(”for alles beste”)?

    Friheit`? Er det ikkje lenger lov til å tenke sjølv?

    Media påverkar oss meir enn vi fattar…….also….for dei som er TV *slavar*……ser dokke kor mykje tid reklamen tar i forhold til det programmet du vil sjå`? Har reklametida blitt mindre eller meir??? Er du bevisst tida reklamen tar?

    No ser eg at eg overlappa ditt”ekte” mat innlegg……eg har sjølv skreve om Monosodiumglutamat, Aspartane og vaksine…..og fluor og anna *dritt*….men ja….eg må innrømme at mitt hjerte blir trist……sidan så få bryr eg….

    Eg ønska deg Kraft og Styrke Inge!….(og sjølvsagt Kjærleik og Glede🙂

  2. Odd Inge sier:

    Skole er ikke det samme som utdanning.

    I denne videopresentasjonen (http://www.edflix.org/gatto.htm) tar Gatto for seg 14 steg som burde være med i utdanninga. Du må ta kontroll over utdanninga til barna dine selv, skolen kommer ikke til å gjøre det.

    Du må fortelle barna dine hvordan verden fungerer og hva de må se opp for (såklart ikke alt på en gang, da tror hvem som helst at du er sprø). Vi beskytter ikke våre barn ved å la de være normale å tro det samme som alle andre gjør, selv om vi liker å tro det.

    Problemet med dagens samfunn, er at ingen lærer oss hva vi skal passe oss får. Alle pattedyr lærer av foreldrene hva som er farlig. Men vi mennesker lar fremmende skolere barna våre.

    Gatto snakker også om TV i boka, utdrag følger

    (s25) «Two institutions at present control our children’s lives: television and schooling, in that order. Both of these reduce the real world of wisdom, fortitude, temperance, and justice to a never-ending, nonstop abstraction.»

    Gatto gjøre et regnestykke på hva et barn gjør i en vanlig uke/168 timer.
    Såver 56 timer
    Barn ser 55 timer med TV i uka (!)
    45 timer skole (skole, til og fra skole, gjøre seg klar til skole og hjemmelekse)

    «That leaves them 12 hours a week out of which to create a unique consciousness.»

    Om ikke CO2 propagandaen stopper snart går det galt. Vi puster ut CO2, er det meningen at vi skal lære barna våre at JEG OG DU skader planeten vår av å leve?

    Ja, ingen bryr seg. Lett å bli fortvilt når en forteller familien hvor farlig aspartam og MSG er, men de bare fortsetter med å spise e-stoffer.

    Det aller viktigste er å bruke tid på de som vil ha informasjon, de som er nyskjerrige, de som stiller spørsmål, men gi dem riktig informasjon og gradvis.

    Ikke kast bort tid og energi på alle venner og familier, de vil som regel fortsette sitt bedagelige liv.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: