Sannheten om Global Oppvarming – Sola har skylden!


Global oppvarming har blitt forklart: Jorda blir varmere pga at sola sender ut mer varme en den har gjort på over 1000 år, ifølge en ny forskning.

En forskning av en sveitsisk og en tysk vitenskapsmann foreslår at en økende utstråling fra sola har skylden for den ferske klimaforandringen vi har hatt.

Dr Sami Solanki som ledet forskningen sa The Sun has been at its strongest over the past 60 years and may now be affecting global temperatures”.

”The Sun is in a changed state. It is brighter than it was a few hundred years ago and this brightening started relatively recently – in the last 100 to 150 years.»

Dr Solanki sier at økende økende utstråling fra sola og høyere nivå av drivhusgasser, som karbondioksid, metan og nitrogenoksider, har begge bidratt i å forrandre jordas temperatur, men det er umulig å si hva som har størst innvirkning på global oppvarming.

Vi har begynt en ny syklus. Ifølge mayakalenderen så slutter denne megasyklusen i år 2012 (desember). Dette er en helt naturlig syklus som vår planet har vært igjennom før.

NASA forutser at det vil være en intens sol-storm i 2012, når megasyklusen er på maksimum. NASA erklære også at stormen vil være 30 til 50 % større enn den forrige stormen.


Total Solar Irradiance (TSI) is the radiant energy received by the Earth from the sun, over all wavelengths, outside the atmosphere. TSI interaction with the Earth’s atmosphere,oceans and landmasses is the biggest factor determining our climate.

Kan tipse om at det ikke er bare Jorden som blir varmere, det er også en oppvarming av planeten Mars, og da kan vi stille oss spørsmålet om det er på grunn av stor biltrafikk på Mars?

Starlett: Hva kan vi gjøre for å hindre klimatastrofe:

15. Stoppe sola?

23 svar til Sannheten om Global Oppvarming – Sola har skylden!

  1. Odd Inge sier:

    Les kommentar
    #285 Kommentar fra Christopher Briggs på Starlett sitt innlegg:
    http://www.vgb.no/897

  2. Fru_Blom sier:

    http://www.vgb.no/181
    Det er mange naturlige svingninger som vi ikke kan gjøre noe med ja..

  3. stiftemaskin sier:

    At sola er årsaken til global oppvarming burde ikke overraske.

  4. Odd Inge sier:

    Det forrundret meg mest var at VG, Dagbladet, TV2 osv forteller oss så lite om solas påvirkning.

  5. Starlett sier:

    Hei Odd Inge,

    Jeg ser du linker til mitt innlegg og til en kommentar av Christopher, så nå har jeg kopiert svaret jeg skrev til Christopher på den kommentaren og limer den inn her hos deg:

    #285 Kommentar fra Christopher Briggs:

    Hei, Christopher, har du kommet deg på nett nå? Kjempeflott, veldig trivelig å se deg igjen!🙂 Har savnet deg.

    Du argumenterer for at alt snakk om klimakrisen egentlig bare er vikarierende motiv for myndighetene for å dekke over det egentlige problemet, nemlig oljekrisen.

    Jeg for min del tror at det egentlig er to sider av samme sak, for jeg er jo enig med deg at vi går en oljekrise raskt i møte. Jeg er også temmelig sikker på at DET er grunnen til at USA folkerettsstridig okkuperer Irak, for i Irak er det store oljereserver som USA og vesten selvsagt ønsker seg.

    Jeg vet jo at mye av klimaforandingene er naturlige, men likevel tyder det meste på at det også er menneskeskapte utslipp, og jeg har vanskelig for å tro at nesten alle verdens klimaforskere tar feil. Mye av klimakrisen kommer jo nettopp av at vi bruker opp våre fossile ressurser for raskt, altså at vi har hatt et overforbruk i de rike land.

    Du sier at utslippet og forbruket ikke er noe vi trenger å bekymre oss over
    ———
    Fordi disse kommer til å minke AV SEG SELV, enten vi vil eller ikke er villig til å kutte energiforbruket vårt? Hvorfor? Fordi det ganske enkelt ikke er fossildrivstoffer NOK til i fremtiden skade miljøet på den måten alle klart ser ut til å forutsette på dette klimatoget.
    ——-
    Jeg skjønner poenget ditt, men jeg vet ikke nok til å si om det er riktig. Uansett, både pga oljeknapphet OG pga en klimakrise, som jeg tror er under oppseiling, bør vi ikke bruke mer fossil energi enn nødvendig.

    ———
    Ver
    den kommer ikke til å fortsette med veksten, med snart ser vi ting går tilbake. Og dette byr på problem. Myndighetene vet dette, og vet at pga oljetoppen vi snart må kutte…
    ————

    Det er jo helt sant at oljeressursene er begrensede og på vei tilbake, og at vi uansett går en meget usikker framtid i møte, men hvis man er i en stor by i rushtida, så kjenner man jo selv at man puster inn forurenset luft.

    Videre:
    ——–

    Men virkeligheten vil jeg påstår er dette, at forbruket skal kuttes uansett. Det har ingenting med klimaet å gjøre. Bompenger, «rush time» avgifter, avgifter for utslip, karbonkvotaer, skal riktignok kutte forbruket – men vi får lov til å tro at vi gjør en innsats for klimaet. Var de ærlige, så ville myndighetene ha innført obligatoriske innskrenkninger i retten å kjøre bil, og tvunget oss til å prioritere våre svinnende energiressurser.
    ———
    Jeg konstaterer at du og jeg er enige i at vi må kutte forbruket uansett, og det er det viktigste.🙂

    Jeg mener at vi må kutte BÅDE pga oljekrisa OG pga klimaet og kloden vår.

    Og det er ikke til å komme forbi: Vårt forbruk i Norge er så stort at vi ville ha hatt bruk for 3,4 jordkloder om alle skulle leve som oss. (Men det gjelder jo ikke bare energi, men forbruk som helhet.)

    Jeg skjønner det du sier om at det ikke er noe argument at omtrent alle forskerne sier at vi har fått store menneskeskapte klimaforandringer, men jeg mener at det vi bør være føre var her, og UANSETT må vi jo kutte forbruket, enten det er pga oljen eller pga klimaet.

    Du sier:
    ———
    Altså skjønner jeg at vi må ta bedre vare på kloden vår… men jeg er fremdeles tvilende til hele argumentet om klimaforandringer. For dere som kan lese mellom linjene er det allerede mulig å se at vi som har blogget om Peak Oil har fått rett.
    ———
    Ja, jeg ser ingen stor motsetning mellom det dere som blogger om Peak Oil sier og det klimaforskere sier. For meg er det bare to sider av samme sak, og jeg tok fatt i den ENE siden i DETTE innlegget.

    Jo, jeg skjønner absolutt at det er en sammenheng mellom oljekrisa og maten vi spiser. Jeg er inne på det i hovedinnlegget, ved å påpeke at det koster mye energi å frambringe rent kjøtt.

  6. Kristian sier:

    #3
    DET HAR DU VEL FORSÅVIDT RETT I..

  7. simon6 sier:

    Skal dette være en slags undskyldning for å fortsette med miljøsvineri eller?

    Er ikke snakk om at man gir sola skylda i den artikkelen, men mer at den også har medvirkning. Ja det står faktisk at de ikke vet hva som har mest effekt på klimaproblemene.
    Alle vet vel hva som skjer i et drivhus når man øker varmestrålinga.

    To problemer og et av dem kan man gjøre noe med

  8. Odd Inge sier:

    #7

    Jeg har aldri sagt at vi skal fortsette med miljøsvineri. Men vi må være bevist på hva som påvirker KLIMAFORANDRINGENE. Miliøsvineri er en annen diskusjon.

    Det at sola har skylden er for å lure folk til å lese innlegget mitt:)

  9. Odd Inge sier:

    #5

    Vi må helt klart begrense forbruket vårt! Du har helt rett. Grunnen til at jeg skrev:

    Hva kan vi gjøre for å hindre klimatastrofe:
    15. Stoppe sola?

    Dette vare bare for å sette det litt på spissen.

    «Økende økende utstråling fra sola og høyere nivå av drivhusgasser, som karbondioksid, metan og nitrogenoksider, har begge bidratt i å forrandre jordas temperatur, men det er umulig å si hva som har størst innvirkning på global oppvarming.»

    Jeg mener det er viktig å informere folk at sola har STOR PÅVIRKNING på klimaFORANDRINGEN. Men vi må helt klart begrense forbruket vårt!

    Takk for en fin kommentar Starlett.

  10. Teorien om variasjoner i solstråling hadde stor oppslutning tidlig på nittitallet. Problemet er at det ikke er noen korrelasjon mellom solstråling og det som er observert det siste tiåret. Tidsperioden teorien bygde på var ganske enkelt for kort. Ingen bestrider at det fins variasjoner i solstålingen, men de kan ikke forklare de variasjonene vi observerer i klimaet nå. Les forøvrig kronikken til professor Helge Drange – den er ganske tankevekkende – jeg har lagt den ut her:

    http://www.vgb.no/863

    Forøvrig synes jeg Starletts blogg sier det meste om hva vi bør gjøre – dersom vi tror at mennesket har et ansvar for sitt og sine medmenneskers liv.

  11. Ceeker sier:

    Litt info om temaet hos Infowars.com
    http://www.prisonplan
    (håper linken fungerer)

  12. Odd Inge sier:

    Linken funker fint:)

    Har lest ca 1/2 artikkelen! Takk for linken Ceeker:)

  13. nalleballe sier:

    Ja, hvorfor ikke lese Nalleballes bakgårdsblogg? Det står mye nyttig der.🙂 Starletts blogg vil jeg også anbefale.

    På min blogg står det mye relatert til menneskeskapt global oppvarming og utslippskilder.

    Det er ikke uriktig at solen har bidratt til global oppvarming (i 1930-40-årene). Men solen er ikke eneforklarende årsak. Mesteparten av den globale oppvarmingen er menneskeskapt. Den delen som er naturlig står vel solen for…

    Vi har ennå ikke sett mye til av den globale oppvarmingen fordi mye av karbondioksidet tas opp i havet og i trærne – inn til videre.

    Skal jeg anbefale mine blogger, blir
    det…

    Hvordan takle en klimaskeptiker:
    http://www.vgb.no/473

    Hva global oppvarming er:
    http://www.vgb.no/473

    Slik klimadebatten bør være:
    http://www.vgb.no/473

    Biodrivstoff er en buse i nesa:
    http://www.vgb.no/473

    Hvordan snu utslippene:
    http://www.vgb.no/473

    Jeg savner forresten en link til det single forskningsresultatet… det er jo ingen forskningsresultater å se. Makan.

  14. nalleballe sier:

    #1 Odd Inge

    Christopher Briggs sine skriverier (som også er en 11. september fan)om at all olje og kull vil ta slutt om 20 år ville jeg tatt med en klype salt.

    En ganske stor klype salt.

  15. nalleballe sier:

    #10 Erkebergenser

    Du er absolutt inne på noe!

    Solen har ikke vært spesielt aktiv de 30 siste årene.

  16. Person sier:

    # 14, Nalleballe,

    Du må være det mest irriterende internett-trollet jeg vet om. Du kravler rundt her på VGB som en masete flue, som en udrepelig smågnager, uten mål eller mening.

    Du argumenterer som et barn. Du finner ære og standhaftighet i å nekte å ta inn over deg og fundere over andre personers argumentasjon. Du hevder sannheter uten å undersøke. Jeg kjenner deg bare gjennom din latterlige blogg, og den er verdiløs. Ergo: Du er verdiløs.

    Og bloggen din er grønn med bilder av katter og gamle damer. I rest my case.

    Sånn. Det var omtrent så mye oppmerksomhet du fikk av meg. Du behøver ikke ta deg bryet med å svare, dersom du ønsker svar fra meg. Og jeg kommer til å slette dine innlegg på min blogg, ulest.

  17. Redneck sier:

    På tide å innføre mars-avgift på bilen da? La oss si 1500kr økning i årsavgift, fordi planeten Mars er i fare. Eller kanskje Statsministeren kan advare mot varm sol i neste årstale? ;o)

  18. ElGringo_7 sier:

    Til Person: Det var da svært til vrede over bakgårdskatten.

  19. kristoffer stendal sier:

    i 2012. da er jo når det er verdens undergang i desember i følge mayakalenderen

  20. Odd Inge sier:

    Hehe… jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at verden går under😉

  21. kristoffer stendal sier:

    du har helt rett. for faktisk har e funnet ut at det blir ikke noe verdens undergang.

  22. Kristoffer Stendal sier:

    Men, jeg har funnet ut at solens maksimum ikke er i 2012. det er i 2013. mai 2013 er den på maksimum

  23. […] This post was mentioned on Twitter by Hildegunn T.O and Bjørn Are Andreassen, Berit Løkken. Berit Løkken said: Global oppvarming er forklart: Jorden blir varmere pga at solen sender ut mer varme enn den har gjort på over 1000 år http://bit.ly/c0flBA […]

Legg igjen en kommentar

