Kongressvalget i USA 7. november

En del av bloggen min handler om USA’s vei mot å bli en politistat. Etter å sett noen dokumentarer fra presidentvalget 2000 i USA er jeg svært skeptisk til valgsystemet, gir valgene riktig resultat?

Jeg er spesielt svært skeptisk til de elektroniske valgmaskinene i Florida etter at jeg har sett:

Valget mellom demokratene og republikanerene viser at demokratene kommer til å få flertall.

Vil du vite mer generelt om valget kan dere lese: Slik foregår valget i USA.

Jeg leste nettopp en artikkel på Aftenposten.no: Valg-krøll i Flordia, som fortsetter klusset med de elektroniske valgmaskinene i Florida.
"Etter en uke med forhåndsstemming melder avisen The Miami Herald om flere problemer med de elektroniske valgmaskinene i Florida.

Valgmaskinene har skjermer der velgerne skal trykke på navnet til den kandidaten de ønsker å stemme på. Deretter får velgerne se et nytt skjermbilde der skal bekrefte det valget de har gjort.

Flere velgere forteller imidlertid at de har fått en annen kandidat opp i sluttfasen, enn den de valgte i første omgang." fra aftenposten

Jeg tror dette kommer til å være starten av flere problemer og konflikter som kommer til å ramme valget.

Diebold Election Systems er selskapet bak de elektroniske valgmaskinene (tror jeg). 

2 svar til Kongressvalget i USA 7. november

  1. Realist sier:

    Bra du er skeptisk til valgsystemet i USA. Det må jo være valgfusk når Demokratene vinner begge kamre i kongressen 😉

  2. Odd Inge sier:

    Hehe… demokratene er jo populære.

    Selv mener jeg at demokrater ikke er mye bedre enn republikanerene…… Både demokratene og republikanerene er like ondskapsfull

Legg igjen en kommentar

