Peak Oil

Min blogg handeler ikke om peak oil! Men oljetoppen er et veldig interessant tema, som alle bør lese om sånn at de forstår konsekvensene av hva som skjer etter at vi har nådd oljetoppen!

Et eksemel på hvor avhengig vi er av olje:
Menneskekroppen er 70% vatn. Kroppen til en person som veier 90 kg, har 63 kg med vatn. Vatn er utrolig viktig for at vi skal overleve! Hvis vi bare mister 5 kg med vatn er det nok til av vi dør!

Hvis vi sammenlignet dette med oljebasert økonomi, bare vi går ned 10-15 % av oljeproduksjonen er nok til at vi opplever en stor krise!

Har vi allerede kommet til oljetoppen? Hvor avhengig er vi av oljen? Hva kommer til å skje når vi produserer mindre olje en vi bruker?

Anbefalt blogger om oljetoppen er: CQD, Rustbanking på et synkende skip, Oljens tid er over.

Anbefalt artikler om oljetoppen er: Life After the Oil Crash, Vi bruker langt mer olje enn vi finner og Nine Criftical Questions to Ask About Alternative Energy.

5 svar til Peak Oil

  1. Odd Inge sier:

    Jepp! Skriver og leser hver gang jeg har tid (og når det er et interessant tema).

  2. Det som VIRKELIG skremmer vettet av meg er at nå at i hvert fall NOEN har begynt å forstå Peak Oil som et begrep, er det stadig mer og mer som tilsier at Peak Oil «has been and gone»!

    Da jeg oppdaget konseptet i 2004, mens jeg ironisk nok holdt på å ta lappen, forstod jeg umiddelbart at Peak Oil var noe som var helt ulik alle andre saker. Alt i samfunnet vår, direkt eller indirekt går på oljen.

    Saken nå er, i mellomtid, at verdenen har alt passsert oljetoppen i fjor – det er veldig mye som tyder på dette – og dersom det stemmer, og det kommer vi til å vite om ganske snart, vil dette sannelig begynne å bli «spennende tider».

    Jeg vil for min del oppfordrer alle som leser dette til å gå inn på http://www.energikrise.no og http://energikrise.bl… – som etter mi mening er de beste resurser å finne på norsk.

  3. Somanen sier:

    Bra innlegg. Dette er vel noe av det mest aktuelle man kan diskuterere og informere oss i. Alikevel registrerer jeg at du kun har fått 3 kommentarer. Det skremmer meg hvor likegyldige de fleste er inne på VG-Bloggen er, dog det overrasker meg ikke.

    Hvis du bor i Bergen eller omegn, skal det være en del «Peak oil» temaer her i den kommende måneden. Både blant studentene på kvarteret og den kommende BIFF-festivalen (Bergen Internasjonale Filmfestival) som kommer til å invitere til seminarer og dokumentarfilmen Peak Oil.

    Stå på!

  4. Odd Inge sier:

    #4 Student i Bergen her. Prøve å få med meg dokumentarfilmer anngående Peak Oil.

Legg igjen en kommentar

